19 januari 2006

Woensdag 18 januari


Deze ochtend ging het opstaan, aankleden en wegrijden weer volgens hetzelfde stramien.
Ik gokte erop dat mijn voorruit onderweg niet zou beslaan. Bij regen en mistig weer verwissel ik het ruitje voor een 2 cm breed latje (roerstaafje voor in de verfpot). Het latje houdt dan toch redelijk wat wind uit mijn gezicht en het is beduidend stiller dan zónder latje. Vandaag hield het schermpje zichzelf droog door de hoge rijsnelheid. Op het moment dat ik moest afremmen besloeg het scherm; als ik dan weer iets sneller reed klaarde het weer op.
Het was dus zaak om goed op snelheid te blijven rijden.

Helaas moest ik een aantal keer in de rem. De laatste tijd heb ik vrij regelmatig oponthoud als ik langs het kanaal fiets. Daar liggen regelmatig zandschepen die worden gelost voor het ophogen van de polder. Meestal passeer ik de rode (tijdelijke) stoplichten op passende snelheid, maar als een tractor de weg blokkeert kan ik niet anders dan gewoon een paar minuutjes te wachten.

Na een vermakelijk dagje school waar het onderwerp vaak over de opendag (28 jan) en het eerstvolgende project ging reed ik om 16:15 de poort uit.
Mijn dochter had zaterdag haar gameboy bij mij thuis laten liggen en ik had haar beloofd om het apparaat deze week langs te brengen. Zij woont met haar moeder (mijn ex) in Uithoorn.
Uithoorn is met openbaar vervoer of met de auto slecht berijkbaar. Of het met de fiets beter te doen is, zou deze rit uitwijzen.

De start verliep moeizaam door wegomleggingen en opgebroken wegen in het centrum van Amsterdam. Toen ik eindelijk de Amstel had gevonden ging het beter. Vanaf Oudekerk aan de Amstel de andere oever gekozen en deze weg afgereden tot Uithoorn. Een prima weg, wel smal.
Helaas reed ik op het verkeerde moment op de dijk, want door het forens verkeer leek het meer op file-rijden. Na 70 minuten en ruim 25 kilometer had ik mijn bestemming gevonden.

Na een dikke zoen en een zwaai begon mijn terugreis. Ik besloot via een andere weg terug te rijden. Ik koos de weg naar Amstelveen en reed op eenvoudige wijze steeds rechtdoor. Ik kwam uit bij het Olympisch Stadion en laveerde vervolgens door de stad om uit te komen bij de pont over het IJ. Helaas voelde ik weer een band zacht worden en koos ik een mooi plekje uit op de Nieuwmarkt om weer eens een bandje te verwisselen. Het was de derde lekke band deze week. Na mijn achterband, en linksvoor was het nu rechtsvoor die door een stukje glas was gesneuveld. Veel publiek kwam even kijken naar dat vreemde ding.
Om half acht even een tussenstop in Amsterdam Noord en vervolgens weer door de laaghangende mist naar huis gereden. inmiddels had ik mijn ruitje al verwisseld voor het roerstokje! Moe maar voldaan kroop ik mijn bedje in.




Geen opmerkingen: