07 maart 2009

Laatste dag van de week

Vrijdagochtend had ik voor de verandering wind mee.
Ontspannen reed ik in de vroege ochtend naar school. Het enige obstakel dat ik deze ochtend tegen kwam was de spoorwegovergang bij Oosthuizen, waarvan deze foto.
Verder was de weg nat en miezerde het wat. Ondanks dat het nog steeds niet echt warm is, lijkt het wel alsof ik met een isolerende kleding laag minder toe kan. Het gevoel van de lente is kennelijk ook tussen mijn oren terecht gekomen. In ieder geval zal ik volgende week een setje koelere kleding aantrekken.

De vrijdag was (weer) een hectische dag op school. Ook bij de kinderen lijkt de lente in de bol geslagen te zijn. Paringsrituelen als haren trekken, stompen en elkaar krabben (tot bloedens toe) lijkt deze dag wel de norm. Ook heerst er in een aantal klassen een soort van nesteldrang; de vloer van het lokaal wordt gerestiled met proppen papier, drinkflesjes, etens resten, elastiekjes, afgebroken pennen en potloden en verder alles wat voor handen is. De geur van babyolie, odorex de nieuwste Burberry lucht, vers gebakken hamburgers en het geluid van schreeuwende pubers en huilende meisjes vult de gangen van het gebouw. Diverse docenten zien het niet meer zitten en overwegen om het laatste lesuur de leerlingen af te schepen met een thuiswerk opdracht. Zucht.....eindelijk rust!

Eindelijk tijd voor een borrel. Heerlijk Helder Heineken, toast met mozarella tapenade, zalm of eiersalade en een reuze bak met zoute pinda's.
Na gezellige verhalen en interessante wetenswaardigheden van diverse collega's was het pas na zeven uur dat we de schooldeur achter ons dicht trokken. Het was een heerlijke rustige fietsavond. Met een redelijk gangetje reed ik naar huis tot ik plots iets zag bewegen. Deels verblind door mijn tegenliggers besloot ik vol in de rem te gaan. De man in donkere kleding en met herdershond heb ik op een rustige manier uitgelegd dat hij voor mij nauwelijks zichtbaar was en hem diverse tips gegeven. Begripvol knikte hij en stond mij in vriendelijk Volendams te woord.

Deze week: 240 km met een gemiddelde van 36, 5 kmpu (inclusief in en uitparkeren).

Geen opmerkingen: