03 maart 2009

53 minuten !

Even een korte update.

Vandaag met harde banden en een mooi windje schuin in de rug (4Bft).
Traject: Amsterdam Noord - Hoorn;
Afstand: 37,5 km
Tijd: 53 minuten
Gemiddeld: 42,5 kmpu

Ondanks dat ik niet de enige leek die vandaag vlot naar huis wilde en ik twee noodstops moest maken, was het vandaag opnieuw een opvallend snel ritje. Op lange rechte stukken ging de meter richting 58 kmpu (stoer!).
Helaas was het rond Edam erg druk; ik weet niet wat daar aan de hand was.
Een noodstop was nodig op het gedeelte tussen de brug (bij benzinestation) en de school (tegenwoordig Trias). Daar is het gewoon dat fietsers aan de verkeerde kant van de weg fietsen zodat zij een stuk verderop niet een lastigere oversteek hoeven te maken. Spookrijders dus!
Normaal levert dat geen grote problemen op, maar vandaag was er een klein autootje die mij passeerde, boven op haar rem ging staan en een praatje ging maken met een inmiddels stilstaande spookrijder. Na een lang aanhoudende toeter kon de spookfietser net op tijd het gras in duiken. Ik kneep de remmen vol in en rommelde precies tussen de auto en de fietser door.
Dat is pure adrenaline! Ik vermoed dat het dit keer om twee jonge docenten ging! Lastig volk!

Vorige week moest ik ook al vol in de remmen voor een vermoedelijke docente bij het Tabor College aan het Dampte. Zij reed in een saai gekleurde Volvo Amazone en had in haar linker hand een telefoon. Terwijl ze de parkeerplaats /afrit uitreed keek ze niet links of rechts en leek slechts aandacht voor haar gsm te hebben. Ik kwam er met met normale snelheid aan en kon 10 cm voor haar linker zijduur tot stilstand komen. Ze lachte wat en deed veel moeite om met één hand te sturen en te schakelen. Zal mijn boze blik voldoende zijn geweest om haar te overtuigen van haar levensgevaarlijke aktie?

Geen opmerkingen: