24 maart 2006

Fietspad of autobaan?

Deze week niet zo veel bijzonders meegemaakt tijdens het trappen.
Hoewel.....
Op sommige stukken van mijn route rijd ik over de autorijbaan, waar het op sommige stukken twijfelachtig is of het daar mag, en op sommige stukken het echt verboden is. Desondanks vind ik het voor de verkeersveiligheid tóch beter dat ik de verkeersregels zo nu en dan op mijn eigen manier interpreteer.
1) Het "nieuwe" fietspad langs de Berkhouterweg vind ik te gevaarlijk omdat dit pad vooral door scholieren wordt gebruikt die bij voorkeur vier-man-dik rijden. Vrij regelmatig kom ik daar politieauto´s tegen die mij nooit weerhouden om daar te rijden. Kennelijk vinden zij het ook beter zo. De uitritten van de Opelgarage, het Kinderdagverblijf en de Steenhouwerij zijn ook niet overzichtelijk genoeg om daar met hogere snelheid langs te rijden.
2) De rotonde bij Scharwoude is ook verboden terrein voor fietsers.
Alternatief-1 is een tunneltje met een paar haakse bochten.....nee dus!
Alternatief-2 is de rotonde rechts te laten liggen en een stuk verderop (bij Oudendijk) de weg over te steken. Dit is de de "Kees variant". Voor het oversteken moet je wel erg goed uitkijken, want er komt altijd wel verkeer aan. Omdat ik een hekel heb aan remmen, kies ik dus voor de rotonde!
Ook vind ik het prettiger om over het mooie asfalt van het fietspad te rijden. Dit fietspad is speciaal voor de schoolgaande jeugd aangelegd, maar ik heb het gevoel dat de meeste kids toch voor de "Kees variant " kiezen omdat ze dan wèl vier-man-dik kunnen rijden.
3) De Purmerweg vanaf het "Kippebruggetje" tot mijn school verkies ik boven het fietspad. Omdat dit fietspad veel bochten maakt en onder twee viadukten doorgaat is dit pad redelijk onoverzichtelijk. Mede door de bouwaktiviteiten ivm de Noordzuidlijn. Ook licht er vaak veel glas. Door de bouwaktiviteiten is het bord *verboden voor Fietsers* ook plotseling verdwenen, dus maak ik daar dankbaar gebruik van.

Toch is het niet zo dat ik een gevaar op de weg ben...in tegendeel!
Ik denk dat veel automobilisten nog veel van mij kunnen leren. Relax!

Ik merk dat mijn conditie weer duidelijk verbeterd. Deze week weer sneller dan vorige week.
.

Geen opmerkingen: