23 april 2006

Week 16



Het was een lekker fietweekje. Weliswaar kwam de wind te vaak uit de verkeerde richting en scheen de zon te weinig, het was een memorabele week.....
Vandaag voor het eerst sinds maanden in mijn korte broek en met korte mouwtjes-shirt gereden.
Ondanks dat het maandag (2e paasdag) een vrije dag was toch naar Amsterdam-Noord gereden om daar een begin te maken aan het opknappen van de voortuin van een geliefde collega. Vroeg weg en laat in de avond (= nacht) terug naar huis, met een voldaan gevoel over de vorderingen van de tuin. Het berglandschap met rotsachtige structuren was vandaag omgeturnd in een egale strakke onderhoudsvriendelijke tuin.
Woensdagochtend kwam ik Arie weer eens tegen op zijn bukfiets. Per email liet hij mij weten dat zijn Quest(26") even in de revisie is ivm een kinderziekte aan een achteras waardoor zijn wiel in de bocht tegen de behuizing aanloopt. Ik hoop dat hij weer snel onderweg is. Voor de afwisseling reed ik deze dag weer eens via Purmerend. Helaas lijkt de conditie van de weg langs het Noordhollandskanaal per week te verslechteren en moet je nu op sommige plekken zelfs goed uitkijken dat je niet in een diep gat rijdt. Omdat het rijden over deze weg een veel grotere kans op lekke banden en gebroken spaken oplevert kies ik daarom steeds vaker voor de langere route via Edam. Plotseling doemde er een Mango voor mij op en we moesten ter hoogte van "De Buiktuin" allebij in de remmen voor een in de weg staande auto. Ik had dus even de gelegenheid om er achter te komen dat het Fred de Blok uit Purmerend was, die ik nog niet eerder was tegengekomen. We spraken af om elkaar op de Cycle Vision uitgebreider te spreken.
Vrijdagochtend kwam ik vermoedelijk Fred wéér tegen. Ik reed dit keer aan de andere kant van het kanaal en heb nog even gezwaaid.
Om de tuin waar ik maandag mee aan de slag ben geweest te vervolmaken ben ik zondag (vandaag) al om 7 uur mijn Limit ingestapt. In Korte broek! want het zou een zonnige dag worden. Helaas was het toch nog erg fris (tè fris eigenlijk). Mijn tenen voelde als ijspegels en een paar handschoenen zouden geen overbodige luxe geweest zijn. Daarom maar een tandje extra geschakeld om mijzelf warm te krijgen. Het viel op dat het op zondagochtend heeeeeeeerrrlijk rustig op de weg is. Binnen een uur was ik ter plaatse.
Tot twaalf uur kon ik lekker in de beloofde zon tuinieren, maar daarna werd het steeds donkerder. Op het moment dat het begon te druppelen was ik tevreden over het eindresultaat en kon ik weer naar huis rijden. Het was inmiddels half drie en een stuk drukker op de weg. Veel zondagfietsers, hardlopers en bussen vol met touristen van/naar Volendam of Marken.
Een vreemde gewaarwording was dat ik rijdend in dezelfde richting zowel windmee als windtegen heb gehad .Mijn snelheid varieerde tussen de 37 en 52 kmpu.
Tussen Oosthuizen en Scharwoude was het een drukte van jewelste met tientallen motoragenten, knipperend met hun blauwe lampen. Zij effenden de baan vrij voor het peloton van de Ronde Van Noordholland. Vanuit de Limit (rijdend) heb ik geprobeerd de groep die aan de overkant van de weg fietste te fotograveren.

Het was een fijne fietsweek:
325 km
35.6 kmpu (weekgemiddelde)
53,5 kmpu max









Geen opmerkingen: