21 november 2008

lekker weertje

Vanmorgen vertrokken met nog een paar spetters in mijn gezicht, maar al snel trok de lucht open en werd het de rest van de tocht droog.

Het had kennelijk flink geregend want de weg lag vol met plassen. Op een paar plekken rijd ik door de bladeren van de grote populieren langs de weg, dus ... pas op voor de flinke plassen die zich daaronder hebben verborgen!


Vooral de weg achter de camping bij de HULK blijft een gevaarlijk stukje.


Er is daar sprake van:
  1. een bocht waar ik meestal wordt verblind door de tegenliggers door de auto's op de naastgelegen autobaan,
  2. een door de regen benatte bril,
  3. een omhoog (en omlaag) lopende weg,
  4. een smal bruggetje met betonnen muurtjes waar ik tussendoor moet,
  5. een behoorlijk bladerdek van de hoge bomen,
  6. de mogelijkheid van afgevallen takken,
  7. en een flink briesje.
Uitkijken dus!
Gelukkig ging het ook vandaag weer goed.

Heerlijk windje vandaag!


Voor de zekerheid doe ik onder dit soort winderige dagen mijn helm op. Anders eigenlijk nooit. Nog nooit heb ik de fiets laten staan omdat het te hard waaide! Ik geniet er eigenlijk wel extra van als ik door de wind heen trap. Dit zijn eigenlijk de omstandigheden waar de Quest zich prima in thuis voelt. Wel rijd ik iets rustiger door de bochten. Als ik nu met de auto zou reizen, weet ik zeker dat ik een uur in de file sta en te laat op school zou aankomen. Nu doe ik er met de fiets net zo lang over als onder rustige fietsomstandigheden (ongeveer 57 minuten).

In zes jaar Velomobielen ben ik pas een keer omgevallen. Dat was het eerste jaar dat ik nog met de Alleweder rond reed. Ik werd door een busje in de berm gedwongen van de Oostdijk van de Beemster (tussen Kwadijk en Hobrede) . De Alleweder stond stil en zakte langzaam weg in de zachte berm. Bij het uitstappen werd ik gegrepen door een windvlaag, viel terug in de Alleweder en rolde de dijk af (1x over de kop). Onder aan de dijk beland, was ik zwart van de modder, maar kon gewoon mijn tocht vervolgen.
Kortom: windkracht 6, 7, 8 of 9 is zeker geen reden om de Quest niet te pakken!



Ik besloot Q217 dit keer achter de school neer te zetten omdat hij anders vol in de wind zou staan. Aan het einde van de dag bleek de Quest een prima verzamelplaats te zijn voor de rondfladderende bladeren. Via de voetgaten was Q217 helemaal volgelopen met herfsttinten.

Geen opmerkingen: