14 mei 2006

Zondag 14 mei (rondje Markermeer)

Gisteravond in bed gekropen met het idee om zondagochtend een langer ritje te maken.
Toen ik rond acht uur wakker werd was die gedachte nog blijven hangen en reed ik een uurtje later weg in noordelijke richting. Het was prachtig fietsweer. Soms bewolkt, en wat vaker een lekker zonntje. De wind leek uit het noorden te komen en ik besloot naar Enkhuizen te rijden. Omdat het wel lekker ging koos ik aldaar om over de dijk naar Lelystad te rijden. Ook vandaag kwam mijn Buffie weer goed van pas; dit keer als muggenfilter. Vooral op het eerste stuk hingen de muggen als mistbanken over de weg. Ook mijn windscherm bewees zijn diensten.
Na een paar kilometer loopt het fietspad over de kruin van de dijk naar de andere kant van het dijklichaam en was ik vanaf dat moment ook verlost van de miljarden muggen. Door mijn ruitje was haast niets meer te zien. Ik maakte daarom even een korte tussenstop voor een poetsbeurt.

Gelukkig viel het wegdek mij vandaag niet echt tegen, maar is het niet een weg die uitnodigt om eens lekker gas te geven. Hobbels, gaatjes , steentjes,.....
Na een korte stop voor een open brug stond ik na vijf kwartier bij de "Batavia" voor een lunchpauze.

Gelukkig had ik in Lelystad meteen de goede weg te pakken en vervolgde ik mijn weg via de Houtribdijk. Deze weg loopt helemaal door tot voorbij Almere, waardoor je vele kilometers kan genieten van een prachtig uitzicht. Links kijk je uit en over de Oostvaardersplassen en aan de rechterkant zie je het Markermeer met al zijn bootjes. In de verte zie je dan ook Marken en Volendam duidelijk liggen.

Via Muiden, langs het Amsterdam-Rijn Kanaal, over de Schellingwoudebrug, Amsterdam-Noord en Ransdorp kwam ik uit bij Het Schouw. Vanaf hier is het mijn vaste route via Broek, Edam en Oosthuizen.

Uiteindelijk was ik om 13:20 weer thuis na een heerlijke fietsdag. Vanmiddag nog even een borrel gedronken bij mijn Pa. Thuisgekomen heb ik mijn Limit weer eens verrast met een emmertje sop.

Even nog wat data:

144 km, 3 uur 58 minuten, 36,2 kmpu (gem), 62,4 kmpu (max)(Naviduct/Enkhuizen).

Geen opmerkingen: