04 februari 2006

Kraak, kraak, PANG!!!!!!

Het was een mooie dag om lekker rustig fietsend te genieten van de natuur.
Maar dat genieten duurde vandaag tot Oosthuizen.
Op de terugweg reed ik over de Beemster-dijk ter hoogte van Oosthuizen. Aldaar reed ik rechtdoor op de kruizing waar je rechtsaf via een hoge brug het dorp inrijdt. Daar zorgde een kleine hobbel in de weg voor gekraak achter in mijn fiets. Twee seconden later was het een harde knal, en 200 meter verderop stond ik stil.

Eigenlijk begreep ik direkt wat er was gebeurd.
De schokbreker/vering was door de carrosserie naar binnen gekomen. Mijn zitting die met klitteband vast zit was naar boven geduwd. De bevestiging waar de veerpoot vast zit aan de kevlar wielkast zat nog op zijn plek.

Foto 1: Het gat waardoor de veerpoot naarbinnen kwam.

Om weer greep op de situatie te krijgen heb ik mijn vader gebeld en een auto met aanhanger besteld. In de tussentijd bij mijn tante (Truus) in Oosthuizen een bakkie koffie gedaan met een punt zelfgemaakte appeltaart. Buren en schoolkinderen kwamen een kijkje nemen toen de door zijn hoeven gezakte Limit op het oprijpad stond. Inmiddels was het zes uur toen ik weer thuis was en te donker om nog te gaan sleutelen.
Zaterdagochtend was het een fluitje van een cent om de veerpoot te demonteren. Met slechts twee bouten wordt het geheel bij elkaar gehouden.
De bovenkant van de veerkolom wordt afgesloten met een plastic bus die dmv 2 kleine schroefjes op zijn plek wordt gehouden. Deze plastic bus zit vervolgens met een bout vast aan een RVS steun die tegen de wielkast is gemonteerd. Deze plastic bus was dus gebroken. Velomobiel.NL gebeld en een nieuw busje besteld.






Foto 2: De onderdelen, met rechts de RVS steun met daaraan nog een deel van het gebroken onderdeel.


Toch redelijk gerustgesteld dat het een "minor problem" lijkt te zijn. Volgens de makers heeft dit probleem zich slechts een enkele keer eerder in de volomobielwereld voorgedaan. Jammer dat juist ik de klos ben, want dit betekend dat ik toch een paar dagen ben gebonden aan de bukfiets. Deze week slechts 190 km gereden.
Foto 3: De veerpoot met rechts de gebroken plastic bus.



Wordt vervolgd......





Geen opmerkingen: