05 januari 2009

Frisse start 2009

Zondagavond heb ik de spullen die ik voor de volgende dag aan zou trekken alvast klaargelegd. Extra aandacht dit keer voor de bivakmuts, schoenhoesjes en handschoenen.

Maandagochtend bleek de stoep voor mijn deur redelijk wit; een ijzige harde korst van aangevroren regen van gisteravond. Onderweg leverde de gladde plekken op de bekende plaatsen weinig hinder op. Wel was waakzaaheid geboden want "Je weet maar nooit".


De remmen die ik zaterdag een onderhoudsbeurt heb gegeven deden het weer als nieuw! Ik kan nu weer goed doseerbaar remmen en de remmen blijven niet meer plakken.
Ik ben daarvoor per wiel ongeveer een uur bezig geweest. Eerst heb ik het wiel met de veerpoot losgemaakt, vervolgens het wiel van de as afgenomen en uiteindelijk de trommelrem schoongemaakt en gesmeerd.
De remblokken heb ik met een schuurpapiertje goed schoongemaakt en daarna ontvet met thinner. De remtrommel heb ik ook goed schoongemaakt en ontdaan van alle viezertjes, en vervolgens met thinner vetvrij gemaakt. Het smeren van de bewegende delen heb ik dit keer gedaan met siliconenspray omdat mijn bus teflonolie op bleek te zijn.


Al enige tijd maakte het wiel aan de linker kant een tikkend geluid, maar ik heb telkens de herkomst van het geluid niet kunnen vinden. Ik kwam er achter dat alle spaken eigenlijk veel losser zaten dan de spaken van het rechterwiel. In de hoop dat ik het wiel niet krom zou trekken heb ik elke spaak telkens een beetje aangedraaid tot de gewenste spanning. Het resultaat lijkt zijn vruchten af te werpen; het geluid is weg! en het wiel is nog steeds recht (oef).


Bij het terugmonteren van alle delen heb ik alle schroeven en boutjes met een laagje vet ingesmeerd. Bijna geheel tevreden stond de Quest weer overeind.


Enige tegenslag ondervond ik met het ruilen van de smalle Kojak-achterband (26 x 1,35) voor de brede Marathon Supreme (26 x 2,00). Omdat het langduriger koud zal zijn en de Kojak erg weinig grip heeft bij gladde omstandigheden ben ik tot deze daad gekomen. Helaas had ik geen binnenband die geschikt bleek voor de 50 mm brede buitenband. De binnenband die volgens de gegevens geschikt was voor breedtes tot 47 mm bleek na oppompen tot 5 bar het direct voor gezien te houden.....Plof! Gelukkig was een bredere band snel gekocht, en rijd ik nu op brede voet.


Vooralsnog ben ik buitengewoon tevreden over Kojak; na ruim 6000 km en 1 x lek ziet de band er nog prima uit. In het voorjaar gaat hij er weer onder. Ook heb ik nog steeds de smalle Kojaks om mijn voorwielen. Als ze lek gaan zal ik ze vervangen voor meer winterse banden, maar het lijkt erop dat dat nog heel lang gaat duren (ook al ruim 6000 km en beiden slechts 1 x lek).

Geen opmerkingen: